Az Egyesült Államok elnöke azon „kevés” személyek közé tartozik, akiknek szavaira, cselekedeteire az egész világ figyel. A bejegyzés persze nem Barack Obama személyi kultuszának dicsőítését szolgálja, éppen ezért és a (nem csak politikai) korrektség végett is tartózkodok az olyan jellegű kijelentésekétől, mint, hogy Obama „korának egyik legkarizmatikusabb politikusa”… és a többi. Ettől függetlenül tisztelettel adózom a 2009-ben Nobel-békedíjjal (vagy béke-Nobel-díjjal) kitüntetett elnök munkássága előtt, aki „a nemzetközi diplomácia megerősítéséért és a népek közötti együttműködés elősegítéséért tett erőfeszítéséért” részesült a nem mindennapi elismerésben.
Az is elvitathatatlan tény, hogy az elnök úr - mindamellett, hogy remek szónok és ügyesen használja a retorika kimeríthetetlen tárházát - fantasztikusan él a közösségi média által kínált lehetőségekkel. Természetesen nem szabad elfelejteni, hogy egy igen komoly tanácsadói, szakértői csapat támogatja a Fehér ház urát, aki pontosan arra használja a közösségi marketing eszközrendszerét, amire a legalkalmasabb. Ez pedig a közösséggel folytatott párbeszéd és a tömegek mozgósításának, aktivizálásának lehetősége.
Az világosan látható, hogy a social media igen jelentős szerepet játszott az USA-ban zajlott 2008-as elnökválasztási folyamatokban. Az emberek bizalmat szavaztak Obama-nak, mindenáron ki akarták fejezni szimpátiájukat és véleményüket. Milliós létszámú rajongótáborok és szimpatizáns csoportok alakultak a világhálón az elnök népszerűsítésére. A rajongók úgy érezték, hogy végre több csatornán is hangot adhattak meglátásaiknak és ezáltal lehetőséget kaptak a választás folyamatának befolyásolására. A „szájhagyomány útján terjedő reklámnak” (word of mouth) köszönhetően hihetetlen sebességgel terjedtek az információk. Elnökké választásáig az Obama-val foglalkozó (őt nagyrészt elismerő) blogbejegyzések száma meghaladta az 500 milliót! Egy másik közösségi csatornán, a Twitteren is közel 3-szor annyi követője (híve) akadt, mint republikánus vetélytársának. Obama győzelmét világszerte üdvözölték, a sikerhez vezető útról pedig számos elemzés és tanulmány született, így a különböző számadatok és statisztikák mélyebb taglalását most mellőzöm.
Az elnök úr korábbi kijelentésén - miszerint „Google- és Facebook nemzet vagyunk” - is túllépve ezúttal a népszerű videó megosztó oldalon „toborozza” az amerikai állampolgárokat.
A Fehér ház Youtube csatornája lehetőséget kínál arra, hogy a nép megfogalmazhassa érzéseit, gondolatait, aggályait és félelmeit a kormány által folytatott politikával kapcsolatban, valamint, hogy javaslatokat tehessen annak döntései és tervezett lépései tekintetében. A cikk publikálásával egy időben közel 150 000 kérdés és mintegy 1,5 millió szavazat érkezett a közösségi csatornára.
Obama a feltett kérdésekre ma délután („amerikai időzóna” szerint) 2:30-kor élőben „adásban” válaszol a youtube csatornán. Véleményem szerint, így kell hatékonyan és hitelesen kommunikálni. A megfelelő eszközök valós időben történő alkalmazásával, a személyes fellépéssel és az állampolgárokkal folytatott párbeszéd fenntartásával.
Ajánlott olvasmány:
Did Obama Win The Election Using Twitter?
The Social Web’s Say on the State of the Union
Obama: “We Are a Nation of Google and Facebook”
Forrás: youtube.com; mineeds.com; mashable.com